20120610_sacramentsprocessie2.jpg

Zondag 3 januari 2016 - ONZE HOROSCOOP

Openbaring des Heren – A
Lezingen: Jesaja 60:1-6 en Matteüs.2:1-12
 
‘Het stond in de sterren’ en daarom waren ze naar Jeruzalem gekomen: een paar astrologen uit het land van de opgaande zon - het Morgenland. Het staat in de sterren geschreven, dat er een nieuwe koning geboren is. Herodes, heerser over Israël, liet geschrokken navraag doen, want hij was bang dat met de geboorte van de nieuwe koning zijn ster zou vallen - haast onontkoombaar. Van Bethlehem hadden de Schriften gesproken? Welnu, hij zou zijn soldaten sturen naar die stad om al wat klein is te vertrappen en te doden, want zelf een klein begin moet in de kiem gesmoord. Zo werd vervuld wat eens gezegd was: ‘Moeder Rachel zal zich omdraaien in haar graf en geen tranen meer over hebben om te klagen over haar vermoorde kinderen’. 
 
Het staat in de sterren geschreven. De bladen hebben onze horoscoop van 2016 al getrokken. Wat is de horoscoop die je in vele bladen vindt toch een onzin. Ik heb er van de week één gelezen. Wat staat er over mij in de sterren?

·       Er staat: ‘De tijd lijkt je op dit moment door de vingers te glippen’. Maar dat doet de tijd al jaren bij mij en dat wist ik al lang.

·         ‘Besteed wat meer aandacht aan je gezondheid, want je staat onder grote druk.’ Dat heb ik niet gedaan. Ik heb geen extra kleding aangetrokken of meer appelen gegeten voor de vitaminen. Integendeel, ik ben deze winter bijna elke dag zonder jas naar buiten geweest. Zonder gevolgen. Maar ja, ik had natuurlijk onder grote druk moeten staan. Daarvan heb ik niets gemerkt. Althans de druk was deze week niet groter dan anders.

·         ‘Dit voorjaar wacht je een verhuizing of verandering van baan.’ Nou, daar zit ik eigenlijk helemaal niet op te wachten. Maar wie weet… Zouden de horoscopen dan toch gelijk hebben?

·         Maar dan lees ik verder: ‘Een onverwachte meevaller en een helpende hand zullen je weer moed geven verder te gaan.’ Daar snap ik niets van: Ik heb altijd helpende handen om mij heen en altijd moed om verder te gaan. Trouwens ook onverwachte meevallers; deze week bezorgde iemand op de pastorie een heerlijk krentenbrood!

·         Dan staat er verder: ‘Praat eens met je partner!’ Dat vind ik altijd zo hinderlijk van horoscopen: je moet per se een partner hebben. Er staat nooit iets in over celibatairen.

 
Horoscopen, ik pas wel op mijn geluk af te laten hangen van de sterren, die dooie dingen. Ik vind mijn geluk in de omgang met God en de mensen die ik ontmoet. En in mijn eigen hart.
 
En als ik u toch een horoscoop mag geven, dan deze: ‘U bent ook het komende jaar een mens met een hart. Daarom bemin de Heer, uw God, en uw naaste als uzelf.’ Deze horoscoop van de Schepper van alle sterren geldt al jaren, voor alle sterrenbeelden. En wie daarnaar leeft heeft altijd onverwachte meevallers. De Bijbel verzet zich zelfs tegen deze sterrenwijsheid die daarmee aangeeft dat sommige dingen in je leven onherroepelijk bepaald zijn: alsof er geen verwrikken en bewegen aan is wat de toekomst van de aarde en de toekomst van ons mensen betreft. Het staat in de sterren te lezen. 

Wat kan het Driekoningenverhaal ons leren? Misschien is de voornaamste boodschap dat je alles achter je moet durven laten om het onbekende tegemoet te trekken. Huis en haard verlaten, d.w.z. los van eigen zekerheden om naar Gods zekerheid toe te groeien. Het betekent dat je ook jezelf ter discussie durft stellen. Ongehoord! De moed om nieuwe - onbekende - wegen te gaan. En als het een keer dreigt vast te lopen in je leven, denk dan terug aan de Drie koningen, die langs een andere weg terugkeerden. Ook in je eigen leven leiden er meer wegen naar Rome en naar elkaar!
 
Durven wij de ster van Jezus achterna te gaan ten koste van onze eigen ster? Herodes is verschrikkelijk en leeft als nooit tevoren. Nog steeds worden er elke dag opnieuw mensen door Herodes' hand onderuit gehaald. Maar het Evangelie zegt het weer duidelijk: ook in onze tijd zal Herodes het nooit winnen van het kleine kerstkind. Zoals de farao het nooit heeft kunnen winnen van de stotterde Mozes. Zoals de sterke Goliath onderuit werd gehaald door de kleine David. Net zo min als in onze tijd de fascistische en terroristische krachten het zullen winnen.
 
Het is gemakkelijk om je niet druk te maken als de hand van Herodes net niet lang genoeg is om jou te raken. Dan kun je het onder de tirannie best uithouden! Natuurlijk is het leven heerlijk als de zon schijnt. Dan vergeet je de herfst en koude winter waarin anderen verkeren. Kiezen voor de kleinen en weerlozen, is kiezen voor diegenen die in onze wereld de klappen krijgen. Hun weg gaan betekent: niet weten waar je uitkomt. Je laten leiden - niet door je horoscoop maar door de ster van het Evangelie.
 
Het staat in de sterren geschreven. ‘Kijk naar het gevecht van de Maagd tegen de draak." En zie: een vrouw en een kind laten zich niet vangen in de ijzeren klauwen van de draak. Dat is de betekenis van Driekoningen: ‘Mensen van niks worden mensen van alles. Voor hen zullen de Libelles zoemen, de Margrieten bloeien en het leven zal Privé een geweldige Story zijn. En dan zal ook in 2016 het leven uitlopen als een nieuwe revue!
 
Ambro Bakker s.m.a.
Deken van Amsterdam